Ana Sayfa

 

ECVEDU’L-ESANİD – ERCAHU’L-ESANİD – ESBETU’L-ESANİD -

ESAHHU’L-ESANİD

 

''İsnadkarın en Sahih'i '' demektir, yerine göre aynı manada Esebetu'l-Esanid (İsnadların en sağlamı); Ercahu'l-Esanid (İsnadların ençok tercih edilecek olanı):

tabirleri de kullanılır. Ahmed bin Hambel, Esahhu'l-Esanid den bahsederken Ecvedı'l-Esanid i aynı manada kullanmıştır. ()Ma'rife, 54).

 

  Esahhu'l-Esanid, Hadislerin ilk kaynaklarına varıncaya kadar Ravi isimlerini sıralamaktan ibaret isnadların değerlendirilmesinde kullanılır. Açıklamak gerekirse, bir Hadis'in Sahih kabul edilmesi için, o'nun adalet özelliğine sahip zabt'ı tam Raviler tarafından rivayet edilmiş olması, şaz ve illetli olmaktan uzak bulunması gerekir. Bu, bir bakıma isnad'ın Sahih olması demektir. Buna göre bütün Ravileri, Ravi de aranan vasıflar bakımından en yüksek derecede olan isnad'a Esahhu'l-Esanid denmiştir.

 

  En Sahih isnad telakkisi, Ravilerin adalet vasfına, Alimlere ve beldelere göre değişiktir. Mesela, Ahmed bin Hambel ve İshak bin Rahuye'ye göre en Sahih isnad, Es-Zuhri - Salim bin Abdillah - Babası Abdullah bin Ömer - Hz. Ömer isnadı dır.

Gayet tabi olatak bu iki Hadis Alim ine göre en Sahih Hadisler bu isnadla rivayet edilenlerdir. Yahya bin Main: el-A'meş - İbrahimu'n-Nehai - El-Alkame - İbn-i Mes'ud isnadını en Sahih isnad kabul eder. Buhari ye göre en Sahih isnad Malik - Nafi - İbn-i Ömer şeklinde en Sahih isnad saymışlar ve ona silsiletu'z-Zeheb (Altın zincir) demişlerdir.

 

  Ulaştığı Sahabi'ye göre Esahhu'l-Esanid kabul edilenlere şu isnadlar örnek gösterilebilir:

 

Hz. Ebu Bekr'e ulaşan en Sahih isnad: İsmail bin Ebi (Ebi Halid) Halid - Kays bin Ebi Hazim - Hz. Ebu Bekr;

 

  Hz. Ömer'e ulaşan en Sahih isnad, Ez'Zuhri - Es'Saib bin Yezid - Hz. Ömer;

 

  Ebu Hureyre'ye varan en Sahih isnad, Ebu'z-Zinad - El-A'rec - Sa'idu'bnu'l-Museyyeb - Ebu Hureyre.

 

  Beledelere göre en Sahih isnad olarak kabul edilen isnadlar dan bir kaçı şunlardır:

 

  Mekkeli lerin en Sahih isnad'ı: Sufyan bin Uyeyne - Amr bin Dinar - Cabir bin Abdillah; Medinelilerin Esahhu'l-Esanid i , İsmail bin Ebi Hakim - Abide bin Ebi Süfyan - Ebu Hureyre; Yemenlilerin en Sahih saydıkları isnad ise Ma'mer - Hemmam bin Münebbih - Ebu Hureyre isnadı dır.

 

  Burada işaret etmek gerekir ki , Esahhu'l-Esanid kabul edilen isnadlar, Sahabi ye kadar ulaşan rivayet yolları, isnad'ı teşkil eden Raviler, Hadis Alimleri ve beldelere göre itibari olarak değişmektedir. Her Hadis Aliminin veya belde halkının en Sahih kabul ettiği isnad, ya rivayetlerine yada aralarından yetişen meşhur Hadis İmamlarına göre diğerinden farklılık göstermektedir.